В момента учениците съществуват, за да живеят добре училището
и неговият директор, а това от всякъде погледнато си е грешен модел. Правилният е училището и директорът да
съществуват, за да живеят добре учениците.
От 2008 г. със закон всички училища преминаха на делегирани
бюджети. След пет години на тяхното действие спокойно можем да кажем, че те
генерират уравниловка и ниско качество. Целта им беше съвсем друга, а именно
делегиране на финансови правомощия, които се изразяваха в предоставени права на
директорите на училищата на второстепенни разпоредители с бюджетни кредити със
самостоятелен бюджет.
Делегирането е свързано с разширяване свободата на
директорите за вземане на решения при управлението и контрола на финансите на
училището, върху целесъобразното набиране и разходване на средствата. На практика
обаче се получи манджа с грозде! Никой не разбра как с делегираните бюджети се
подобри финансовата и образователната система в училищата. Как даването на
повече финансова власт в ръцете на неподготвени директори ще доведе до по-добри
резултати?
Именно затова се получи и следното - в много училища нямат
ни най-малка представа какво да правят, когато има деца с различия. Няма време
и пари за тях! А на тях не трябва да им се помага, а да се открият техните
силни страни, които да бъдат стимулирани. Освен това често децата остават без
качествено менторство. Виновници за това са родителската, учителска и
директорската апатия към развитието им.
Директорите ги интересуват повече бюджетите, които са
обвързани с броя на децата и така се получава, че повече деца, правят
по-щастливи директорите. А логиката трябва да се промени и директорите да
работят за учениците – просто така е редно!!!
Николай Георгиев
Няма коментари:
Публикуване на коментар