четвъртък, 3 януари 2013 г.

Учителите под лупа

Учителите вече ще бъдат гледани под лупа. Инспектори, директори, родители и ученици ще пишат оценки на работата им, а освен това ще им се наложи да се оценяват и сами. Това ще стане с въвеждането на специално учителско портфолио, което ще събира пълна информация за всеки преподавател. То ще влезе в сила с новия образователен закон, който въвежда атестиране на всички учители.

Даскалите ще попълват досиетата сами, като в тях ще има няколко части. В едната ще се събират всички формални данни за постиженията им - дипломи, сертификати за участие в обучения, грамоти. Ще трябва да посочват дори къде и при кого са били стажанти. Ако имат участия в наши и чужди педагогически проекти или дори в тв предавания, това ще е бонус за тях. Плюс е и участието им в различни обучения.

В отделна рубрика е включена оценката на учениците, които ще попълват анонимно специални анкетни карти с въпроси. След това даскалите трябва да направят пред класа публичен анализ на това какви са оценките им и качеството на преподаването. Децата трябва да отговорят на въпроси от типа смятат ли, че ще използват някога в живота това, което са учили днес. Има и въпрос дали ако са знаели по-рано това, което преподавателят днес им е разказал, това е щяло да им помогне да решат личностните си или познавателни проблеми. Те трябва да оценят също дали даскалът преподава достъпно.

Любопитна е рубриката, в която учителят трябва да посочи философията на преподаването, на която е заложил. Експертите, които са изготвили модела, препоръчват той да отговори на въпроси от типа "Какво мислите за учителската си кариера? Възприемате ли я като мисия или призвание?" Освен това трябва да посочи как убеждава учениците си и какво иска да постигне сред тях. Длъжен е да изброи педагогическите похвати, които използва, както и да включи доказателства за това достига ли до всички ученици в класа или само до най-талантливите. 

Трябва да посочи и примери за материали, които е разработвал, както и помощната литература, която ползва. Има и въпрос за това как даскалите интегрират новите технологии в преподаването. В това отношение обаче бг преподавателите са по-малко натоварени от европейските си колеги, от които се иска и да посочат какъв софтуер владеят и имат ли блогове. Има и въпрос дали учителят е чувствителен към различните потребности на учениците. Иска се също да приложи тестове и ученически разработки, за да илюстрира методите си на работа. Има и специален раздел, в който те се оценяват сами и дават преценка на това как биха могли да се развиват в бъдеще. Там учителят трябва да посочи кои са най-силните и слабите му страни.


ВЪПРОСИТЕ

 Според Вашите виждания какво прави един добър учител?
 Какви учебни помощни материали и литература Ви вдъхновяват?
 Какво мислите за учителската си кариера? Възприемате ли я като призвание, като мисия и като работа?
 Какви са Вашите убеждения за преподаването и ученето?
 Как се чувствате, когато мислите за различните си роли - на духовен наставник, на социален работник, на социализиращ в нормите на обществото?
 Можете ли да дадете специфични примери от вашия учителски репертоар, които отразяват Вашата философия на преподаване?
 Как убеждавате Вашите ученици? Какво всъщност искате да постигнете сред тях и за тях?
 Какво най-много искате да промените в преподавателската си работа?
 Кое е най-забележителното Ви постижение?
 Кои са трите най-важни неща, които новопостъпилите учители във Вашата област трябва да знаят, за да са ефективни?

Част от примерните въпроси,
препоръчани от експертите на МОМН,
на които учителят трябва да отговори


в. "Стандарт", Стела Стоянова

Няма коментари:

Публикуване на коментар